Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

onsdag 25 april 2018

Ökat med 28,78 %

En fantastisk ökning!

Vi har bestämt oss för att öka amorteringen av huslånet.
Eftersom det är kul med siffror så letade jag rätt på en sida på nätet där jag bara matade in hur mycket vi amorterar i nuläget och hur mycket vi kommer att amortera framöver.
En ökning med 28,78 %
Wow! det är mycket i procent men översatt till kronor så är det inte så mycket kan tyckas, men det är faktiskt fortfarande en rejäl ökning.

Vän av ordning inser att vi inte amorterade så mycket tidigare, men allting är relativt (utom just det uttalandet, vilket betyder att allt inte alls är relativt) och allting har sin tid.

Det var fortfarande inte helt klart att öka amorterandet men efter mycket prat fram och tillbaks bestämde vi oss för att amortera medan det är billigt.

Det som även talar för att minska lånet är att ränteavdraget verkar ligga risigt till. Just nu är det ju guld och gröna skogar att låna pengar men det kommer kanske inte att fortsätta så vi ökar på amorteringen och njuter av blodpuddingen ;) Nä skämt och sido, vi kommer njuta av den ökade tryggheten det ger.
Skulle räntorna fara iväg supermycket så kan vi minska amorteringen. Vi har haft våra lån sedan innan de senaste ändringarna av amorteringskraven, vilket troligen gör att vi kan minska amorteringen rätt rejält om det kniper. Men det skulle vara kontraproduktivt och inget vi vill.

Just nu känns det skönt att vi har bestämt oss!

Nu böjande jag fundera på om det räknas som sparkvot, men nä det är en avbetalning på en skuld och inte något sparande. Om jag hade sett huset som en investering så kanske det går att klämma in det som sparkvot. Men det är JAG som sätter reglerna för vad jag vill kalla det och det är JAG som säger om det är rätt eller fel :)


/Guldfirren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar