Friskrivning



Tänk på att allt du gör är du ansvarig för!

måndag 30 april 2018

Blankt papper

Sälja allt och börja från början?

När jag hoppade på tåget med aktier, börsen, blogg och ekonomi så hade jag redan ett bagage med mig. Ett bagage som packats av mig när jag inte visste vart jag var på väg och hur jag skulle ta mig dit eller ens hur jag skulle ta mig någonstans alls.

Ibland dyker frågan upp, ska jag sälja allt? Bara för att börja om från början för att få en ny start med ny statistik och nya siffror som berättar hur det går.
Det vore enkelt men som det ser ut nu så skulle det kosta mig en del pengar. Men jag känner inte för att göra verklighet av mina felsattsningar, eller realisera mina förluster som det heter.

Om jag säljer allt så skulle då misslyckade köpen vara borta från min portfölj och ganska snart skulle jag glömma de röda siffrorna, de misstagen, de läro-pengarna.

Dels vill jag inte förlora några pengar, vilket jag inte gjort innan jag har sålt dem (om de nu inte går i konkurs) men dels så har jag kommit fram till att jag kan använda mig av de röda siffrorna för att komma ihåg att jag ska läsa på, inte vara girig och hålla mig lugn.

Jag har helt enkelt bestämt mig för att de får vara kvar för att hjälpa mig att komma ihåg.

Så vilka är de som jag står ordentligt back i?

Clas Ohlson
Kapp Ahl
Lucara Diamond
Obducat Pref

De är mina skam-aktier, de röda fåren, aktier jag köpt som sen rasat som stenar.
Clas Ohlson är ett bolag jag tror på och jag tror de kommer att repa sig men det är bara vad jag tror, inget jag vet så jag kommer inte köpa mer i dem innan de hämtat sig.
Kapp Ahl, frågan är om inte de har fallit för att alla är rädda för Amazon och också för att H&M föll.
Visserligen så tror jag på Lucara sedan Eira Thomas har tagit över rodret men de får inga mer pengar av mig på länge.
Obducat har jag ingen aning om. Köpte för att de var billiga, alltså många aktier för inte så många kronor. Inget baserat på aktiens värde (i alla fall inte vad jag visste). Inget jag kommer att köpa mer i.


Visst har jag tänkt att köpa lite fler Clas Ohlson eller Lucara nu när de är billiga men jag vet för lite och vill inte riskera mer pengar. Då är det bättre att pengarna sätt i aktier som har stabilare utdelningshistoria.

Framtiden får utvisa vad som händer. Under tiden ska jag bli påmind om min dödlighet :)


/Guldfirren

2 kommentarer:

  1. Hej Firren.
    Jag är inte helt säker på att jag håller med dig om att behålla bolag som INTE går bra. Nu pratar jag inte om kvartalsvis eller till och med enskilda år där bolaget går minus utan surdegar i portföljen. Nu vet jag inte hur länge du har ägt dem men jag vet många som ex sitter med Ratos-aktier som de ligger back på och vägrar sälja fast Ratos gått skit de sista tre fyra åren. Där är det bättre att ta förlusten och satsa på ett bättre bolag. MEN, detta är min personliga åsikt och du gör naturligvis som du vill :-) Man ska bara lyssna på sig själv och sin inre övertygelse.

    // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP,
      Nä jag håller inte riktigt med mig själv heller... Vad jag egentligen menade men tappade bort på vägen medans jag skrev inlägget, var att sälja allt. Även de som gått bra för att få en nystart som är genomtänkt.

      När du nämde Ratos kom jag på att gällande den så sålde jag för att rensa lite skräp. Och det är jag nöjd med.
      Men just nu så tror jag lite på Clas, Lucara och Kapp Ahl. Eller så kanske det är så att jag vill tro på dem för att jag inte vill förlora. Ska fundera mer på om det kan vara så.

      Jag funderar på att ge dem året ut eller till årets sista utdelning. Då blir det en sista omvärdering.


      /Guldfirren

      Radera